Головна » 2016 » Грудень » 5 » Пілотний проект «Діти й Інтернет»

 

 

 

 



11:41
Пілотний проект «Діти й Інтернет»
Експрес-довідка «Потенціал спільних зусиль дитячих, шкільних бібліотек, сім’ї у вирішенні проблеми Інтернет-безпеки для дітей»
(за наслідками зондажного та бліц-опитування дітей та батьків
м. Чернігова, м. Прилук, м. Ніжина)

Відсутність законодавчого забезпечення прав дітей і підлітків України в інформаційному та кіберпросторі, велика кількість негативної, недостовірної й агресивної інформації в медіа-джерелах, необхідність захисту дітей від негативної інформації та загроз Інтернету; недоступність повного обсягу інформації, для розвитку особистості, освіти, самоосвіти, творчого дозвілля; проблема системності освіти й навчання дітей, підлітків і дорослих з питань безпечного Інтернету; відсутність потрібної сучасної комп’ютерної бази в більшості бібліотек області; проблема використання контентної фільтрації – всі ці проблеми змушують нас, шукати шляхи допомоги дітям та батькам в цьому напрямку.
Об’єднання зусиль батьківської, шкільної, бібліотечної спільноти в пошуках створення системи безпечного та етичного Інтернет–середовища для дітей і підлітків, підвищення інформаційності батьків, вчителів та дітей–користувачів з питань безпечного використання онлайнових технологій, безпечного Інтернету - саме для цього розробили пілотний проект «Діти й Інтернет» Чернігівська обласна бібліотека для дітей та Чернігівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. К.Д. Ушинського, мета якого створити систему засобів і методів безпечного використання Інтернету дітьми та підлітками в дитячих і шкільних бібліотеках м. Чернігова, м. Прилуки, м. Ніжина.
Пілотний проект діє протягом 2016-2017 рр.
Реалізація проекту в певній мірі створює необхідні передумови для оголошення в області Року безпечного Інтернету для дітей і підлітків.
Механізм реалізації проекту здійснюватиметься через спеціальний комплекс заходів: зондажне опитування учнів 10-16 років щодо обізнаності та інформованості їх з питань небезпеки Інтернету; бліц-опитування батьків, щодо їх інформованості про небезпеку Інтернету для дітей та підлітків; через навчання, консультування, надання практичної і методичної допомоги шкільним і дитячим бібліотекам області; формування у дітей і підлітків культури етичного й коректного користування Інтернетом.
В умовах сучасного життя для наших дітей, особливо підлітків існує величезна небезпека у виникненні їхньої залежності від комп’ютера, Інтернету.
Саме тому першим етапом виконання проекту стало зондажне опитування учнів 10-16 років та батьків щодо їхньої обізнаності та інформованості з питань небезпеки Інтернету. Респондентами стали учні 10-12 років та учні 13-16 років міст учасників проекту та батьки. Дослідженням було охоплено – 1226 учнів, в тому числі 638 – 10-12 років; 588 – 13-16 років ;440 – батьків учнів.
Для кожної з груп організатори дослідження склали спеціальні анкети з 10-12 запитаннями, які допомогли визначити рівень інформованості дітей та батьків про небезпеки Інтернету, про дуже обмежений діапазон умінь роботи на комп’ютері в молодшій групі (ігри).
Насамперед, з’ясувалося, що сьогодні лише 3% з них не мають вдома власних комп’ютерів. А це вже характеристика способу життя сучасних дітей.
На запитання «Що ти вмієш робити на комп’ютері?» в молодшій групі діапазон відповідей був дуже обмежений – в основному, це ігри, незначна частина шукає інформацію для рефератів, ще менша група спілкується в скайп–режимі.
В групі старших підлітків на запитання «Якими навчальними програмами вони користуються?» більшість респондентів не змогла дати чітких відповідей, це говорить про те, що більшість підлітків в них не зовсім орієнтуються.
Як з’ясувалося під час опитування, тільки чверть молодших учнів використовує Інтернет для виконання домашніх завдань, для навчання, а в старшій групі використання Інтернету для навчання дещо активніше – третина дітей; всі інші опитувані підлітки використовують комп’ютер для власного задоволення.
На запитання «Що не подобається під час роботи з комп’ютером?» частина підлітків відповіла, це насамперед те, що довге перебування за комп’ютером псує зір, а молодших читачів, крім цього, ще турбують віруси і шахраї.
Що переважає в роботі з комп’ютером у дітей і підлітків? Елементарними комп’ютерними іграми захоплюються три чверті молодших дітей, перевагу розважальним іграм в старшій групі надають дві третини підлітків, а інтелектуальним та пізнавальним іграм - одна п’ята.
Слід відзначити: що дві третини молодших школярів надають перевагу грі на комп’ютері, а читанням захоплюється одна третина цих дітей.
На відміну від молодших дітей, старші підлітки досить високо цінують спілкування з друзями, перегляди улюблених фільмів, комп’ютер та Інтернет і, на жаль, поки що читання в їхньому дозвіллі не відіграє важливої ролі.
А батьки? В анкетуванні взяли участь 440 батьків , їм було запропоновано відповісти на 12 запитань, які могли б з’ясувати ситуацію з їхньою інформованістю про безпеку Інтернету для дітей і підлітків в сучасному світі. Наше дослідження свідчить, що лише кожен двадцятий з них цікавиться тим, що їхні діти переглядають в Інтернеті, якими іграми захоплюються та які сайти відвідують. Проте, на нашу думку, саме батьки спільно зі школою, бібліотекою повинні стежити за тим, аби діти не зловживали використанням комп’ютера. Разом вони мають визначити межу, де комп’ютер, джерело отримання інформації та розважального засобу, перетворюється на потужний інструмент впливу на психіку та здоров’я дитини.
Цікаво, що 81 % батьків вважає, що робота в Інтернеті позитивно впливає на розвиток дітей, їхню успішність у школі і, взагалі, на кількість засвоєння інформації, і лише незначна частина батьків негативно ставляться до захоплення дітей комп’ютерними іграми. Половина опитуваних батьків контролюють лише час роботи дітей в мережі Інтернет, а програмне забезпечення, допомогу у виборі відповідних сайтів, консультації може надати незначна частина батьків. А, насправді ж, розумний батьківський контроль дозволяє значно убезпечити перебування дитини у мережі Інтернет.
Дуже важливим є те, що більшість батьків впевнені, що бібліотеки їхнього міста (шкільні, дитячі) можуть допомогти їм та їхнім дітям забезпечити повну інформованість щодо небезпеки в Інтернеті і це накладає на них певну відповідальність.
Проте опитування дітей і батьків свідчить про деяку безконтрольність режиму роботи в мережі з боку батьків: 50 % підлітків понад 5 годин проводять за комп’ютером щоденно. Проте, нас тішить той факт, що вже близько 60 % батьків останнім часом рекомендують своїм дітям розвивальні програми.
Наше дослідження засвідчило, що сьогодні рівень інформованості і дітей, і батьків не відповідає викликам часу. Ми переконалися в тому, що подолати слабку поінформованість дітей про небезпеки Інтернету, високий рівень ризиків, що можуть загрожувати їм у мережі, в змозі і самі батьки, якщо вони системно впливатимуть на процес виховання культури безпечного користування Інтернетом дітей, перешкоджатимуть зловживати комп’ютером.
За наслідками дослідження, з метою покращення справ в цьому напрямку розроблено ряд конкретних заходів: підговка і розміщення на сайті бібліотеки коментованих посилань на кращі веб-ресурси щодо Інтернет-безпеки для батьків, дітей і підлітків; організація навчання учасників проекту з питань безпеки дітей в Інтернеті на одному із занять обласного навчально-тренінгового центру, та на обласних курсах підвищення кваліфікації шкільних бібліотекарів Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. К.Д. Ушинського.
Використовуючи практичний досвід обласної бібліотеки для дітей, спільно з інститутом (ЧОІППО ім. К.Д. Ушинського) заплановано розробити орієнтовні положення конкурсу «Діти за безпечний Інтернет» і впровадити в практику роботи дитячих і шкільних бібліотек м. Чернігова, м. Прилуки, м. Ніжина; проводити майстер-класи, міні-тренінги, віртуальні екскурсії кращими веб-ресурсами за допомогою Інтернет-навігаторів, організовувати інформаційні Дні з проблем безпеки в Інтернеті, розробити цикл бібліотечних інтерактивних уроків з медіа-безпеки «Бібліотека та безпечний Інтернет».
Сподіваємось, що наше дослідження допоможе дітям, батькам, бібліотекарям зробити Інтернет справді безпечним джерелом пізнання світу.




QR-код посилання на сторінку.
Скористайтеся програмою для сканування штрих-кодів на телефоні.




Категорія: Оголошення | Переглядів: 641 | Додав: estet | Теги: діти і інтернет | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Наші сторінки
сторінка Фейсбуку Чернігівська обласна бібліотека для дітей Твіттер Чернігівська обласна бібліотека для дітей
Меню сайту
Вітаємо

Шановні друзі бібліотеки, діти і дорослі!

Рада запросити вас на віртуальну подорож нашою бібліотекою, найстарішою дитячою бібліотекою України – адже в травні 2013 року нам виповнилося 115 років. Це бібліотека рівних можливостей, максимально доступна для кожної дитини, кожної родини завдяки сучасним технологіям, багатим бібліотечним фондам! Наш девіз – «Шлях до успіху пролягає через бібліотеку». Отже, читаємо разом!

З повагою
директор бібліотеки
Тамара Клюй

Інформація

Календар
«  Грудень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Анонси

Хмарка теґів
Форма входу
Логін:
Пароль:
Міні-чат
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0